Co zrobić z jarmużu?

Co zrobić z jarmużu?

Modna kapusta trafiła do mojego koszyka. Biedronka – 5zł.

 

Wiedziałam o niej dwie rzeczy:

– że w styczniu i w lutym jest sezon na jarmuż (informacja z książki Zamień chemię na jedzenie).

– że podobno jadłam ogromne jej ilości w dzieciństwie (wersja mojej mamy). Spróbowalam na surowo, z opakowania i faktycznie skądś kojarzę ten smak.

 

Cztery jarmużowe propozycje 

 

1. Zielony koktajl nr 1

Przepis pochodzi z opakowania.

 

Składniki:

ananas – 1/4

cytryna – sok z połowy

jarmuż – 1/3 opakowania

banan – 1 sztuka

 

Wszystko włożyć do blendera/miksera, jeżeli się nie chce mieszać – podlać wodą (u mnie jak zawsze gazowana).

 

 

 

2. Zielony koktajl nr 2

 

Składniki:

jabłko – 3 sztuki

pomarańcza – 1 sztuka

jarmuż – 1/4 opakowania

 

Wszystko włożyć do blendera/miksera, jeżeli się nie chce mieszać – podlać wodą (u mnie jak zawsze gazowana).

 

 

Dałam za mało wody i wyszedł mi mus. Nie ma tego złego, znalazł się ktoś, kto uwielbia owocowe musy (a jarmuż mu jakoś nie przeszkodził w jedzeniu).

 

3. Jarmuż z ricottą

 

Któregoś dnia wieczorem bardzo mi się chciało jeść, a lodówka świeciła pustkami, więc powrzucałam na patelnię to, co miałam pod ręką.

 

Składniki:

jarmuż – 1/3 opakowania

czosnek – 3 ząbki

ricotta – 2 łyżki

oliwa – łyżka

parmezan – do posypania

Czosnek pokroiłam i podsmażyłam na oliwie. Dorzuciłam po chwili jarmuż, podsmażałam to przez minutę – dwie na małym ogniu, dodałam ricotty. W trakcie starłam trochę parmezanu na patelnię. Całość wymieszałam i zjadłam.

Może nie wygląda, ale jak to smakowało! Już sam czosnek na oliwie pachniał smakowicie. Zaskakująco dobre połączenie, muszę częściej improwizować.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

4. Chipsy jarmużowe

Ile ja się o nich nasłuchałam! Że przepyszne, cudowne, pożywne i zdrowe. Nic tylko siedzieć i jeść. To robimy!

Składniki:

jarmuż – tyle ile chcecie mieć chipsów/czipsów

oliwa – do polania

sól (na jadłonomii czytałam o chili (link), ale za pierwszym razem wolałam spróbować z samą solą).

sok z cytryny – sok z połowy cytryny (a to już moja inicjatywa, bo cytryna z boku leżała).

 

Na papier do pieczenia wyłożyć listki jarmużu. Polać oliwą, posypać solą (możecie i chili jak jesteście odważni). Pieczemy kilka minut (nie podam Wam ile, bo u mnie po 5 minutach jarmuż był jeszcze jak wyjęty z opakowania/świeży/bez zmian). Obserwujcie, żeby się nie spalił. Temperatura 150 stopni C. Pod koniec polałam jarmuż sokiem z połowy cytryny.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

I jak?

W koktajlach nie czuję różnicy między jarmużem a natką pietruszki czy szpinakiem. Z ricottą i czosnkiem smakował rewelacyjnie, natomiast chipsy – ot suche listki, chyba wolę jeść świeże. Chociaż zdjęcie u góry sprawia, że mam ochotę iść i wrzucić do piekarnika drugą turę kapusty. Kto wie, może tym razem dodam chili. Inne propozycje wykorzystania jarmużu tutaj.

 

Zainteresowanych tematem zapraszam do Ani. Zaciekawiło mnie połączenie, o którym wspomina na końcu, czyli jarmuż, mleczko kokosowe i  orzechy nerkowca. Jeżeli dorwę składniki, na 100% dowiecie się o tym jak ten miks smakuje.

 

Facebooktwittergoogle_plus